wartościująco-argumentacyjny

Słowo poświadczone w fotocytacie:
(...) pomocą figur i tropów wizualno-werbalnych (zob. Bonsiepe 1972). Zastanówmy się zatem, jakie motywy są najbardziej przydatne w argumentacji i jaki jest sposób ich funkcjonowania, w tak bowiem skondensowanym przekazie, jakim jest komunikat reklamowy, każdy element zwykle bywa wielofunkcyjny, a poszczególne motywy pojawiają się w różnych miejscach i pełnią różne funkcje: mogą pełnić podstawową funkcję przestrzeni dla narratio - bądź jako miejsce akcji, bądź jako stały kontekst, prototypowa scena semantyczna pewnych działań — oraz symboliczną, topiczną, gdy stanowią punkt odniesienia asocjacji związanych ze sferą konotacyjną. W pierwszym przypadku mamy do czynienia zwykle z funkcją przedstawiającą, w drugim wartościująco-argumentacyjną, jakkolwiek obie te funkcje mogą na siebie zachodzić. W każdym przypadku obraz-ikon może być (i z reguły jest) jednym z elementów tropu zyskującego pełny sens dopiero w połączeniu z tekstem, i, jak pisze Gillo Dorfles, nawet wówczas, gdy reklama „ucieka się do elementów symbolicznych, do niejednoznacznego sposobu obrazowania, robi to w oparciu o kontrapunkt napis - obraz albo kontrapunkt dwóch obrazów powiązanych ze sobą ogniwami retorycznymi, tak iż łatwo przełożyć je na kod werbalny” (1973: 243)...

Dodatkowe informacje

Diachroniczna częstość użycia słowa (wystąpień na milion wyrazów):
Lokalizacja ekscerptu na stronie:
Adres bibliograficzny:
JaK - Język a Kultura (Wrocław)
Etykiety gramatyczne poświadczenia:
przymiotnikliczba pojedyncza

Zastrzeżenia

W naszych materiałach trafiają się błędy, są nieuniknione w tak wielkim zbiorze danych. Procentowo nie jest ich jednak więcej niż w klasycznym 11-tomowym Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego. Ciągle je wyszukujemy i nanosimy natychmiast poprawki, co w epoce przedelektronicznej było zupełnie niemożliwe.
Sąsiedztwo a tergo