subdominantowy

Słowo poświadczone w fotocytacie:
(...) oraz pierwszej plagalnej tonacji 15. Wreszcie należy zwrócić uwagę na pewne charakterystyczne cechy melodii tanecznych polskich; cechy te są bez wątpienia nabytkiem nowożytnym, gdyż noszą na sobie znamiona harmoniczne. Mianowicie mam na myśli modulowania melodyjne, nie przechodzenia z jednej tonacji do drugiej w obrębie pojedynczych fraz, przechodzenia z „harmonii“ tonicznych do dominantowych lub subdominantowych, ani nie modulacje w obrębie tonacji równorzędnych durowo-molowych, lecz zupełną „harmoniczną“ swobodę, która często jest zupełnie nielogiczną, a w artystycznej muzyce zgoła niemożliwą. Wystarczy podać kilka przykładów, cytowanych z wyżej wymienionego tomu Pieśni ludu polskiego’Kolberga., np. nr 193, 334...

Dodatkowe informacje

Diachroniczna częstość użycia słowa (wystąpień na milion wyrazów):
Lokalizacja ekscerptu na stronie:
Adres bibliograficzny:
Chybiński, Adolf 1961. Z pism. T. 2. O polskiej muzyce ludowej. Wybór prac etnograficznych, Warszawa : PWM
Etykiety gramatyczne poświadczenia:
przymiotnikliczba mnoga

Zastrzeżenia

W naszych materiałach trafiają się błędy, są nieuniknione w tak wielkim zbiorze danych. Procentowo nie jest ich jednak więcej niż w klasycznym 11-tomowym Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego. Ciągle je wyszukujemy i nanosimy natychmiast poprawki, co w epoce przedelektronicznej było zupełnie niemożliwe.