malarsko-psychodeliczny

Słowo poświadczone w fotocytacie:
(...) niem i drogowskazem. Nie inny też charakter miały skrajne, odrzucające twórczość w dotychczasowym tego słowa znaczeniu postawy awangardowego obrazoburstwa: ironiczny, chłodny dystans Marcela Duchamp, pozostawiającego programowo nie ukończonym ostatnie, absurdalne dzieło epoki Wielką szybą; postawa Picabii odrzucająca wszelką inną motywację twórczych działań poza czysto przyjemnościową, ludyczną; teza o zasadniczej niemożliwości zrealizowania postulatu Czystej Formy w warunkach właściwego czasom współczesnym filozoficzno-metafizycznego „nienasycenia”, jaką głosił prowadzący przewrotną grę intelektualną z klientami swej malarsko-psychodelicznej „Firmy” polski formista Stanisław Ignacy Witkiewicz. We wszystkich tych przypadkach sztuka przestawała być sztuką, czy tylko sztuką, stawała się sprawą społeczno-moralnego wyboru, decyzji, tak czy inaczej rozumianego uczestnictwa (lub jego odmowy) w rewolucyjnych przeobrażeniach epoki — stanowisko, które szczególnie mocno akcentowali potem nadrealiści...

Dodatkowe informacje

Diachroniczna częstość użycia słowa (wystąpień na milion wyrazów):
Lokalizacja ekscerptu na stronie:
Adres bibliograficzny:
Porębski, Mieczysław 1986. Sztuka a informacja, Krakow : Wyd. Literackie
Etykiety gramatyczne poświadczenia:
przymiotnikliczba pojedyncza

Zastrzeżenia

W naszych materiałach trafiają się błędy, są nieuniknione w tak wielkim zbiorze danych. Procentowo nie jest ich jednak więcej niż w klasycznym 11-tomowym Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego. Ciągle je wyszukujemy i nanosimy natychmiast poprawki, co w epoce przedelektronicznej było zupełnie niemożliwe.